Barfota vs. Skodd

Jag måste erkänna, jag är kluven. Jag har börjat följa debatten om barfota hästar vs. skodda hästar, och jag tycker det är mycket intressant! Barfota debatten leder också väldigt ofta in på det här med NH (Natural Horsemanship) och även debatten bettlöst vs bett. Jag suger bokstavligen åt mig all information och alla åsikter, men självklart håller jag inte med om allt. Det här med barfota är jag nog mest kluven om. Jag förstår absolut varför folk väljer att hålla sina hästar barfota, men kan samtidigt känna att de är lite tunnelseende på det hela ibland. Absolut kan jag hålla med om att majoriteten av hästarna hade mått bättre om de fått gå utan skor. Men sen känner jag som så, att det är med hästar som det är med människor. Vissa personer behöver hålinlägg, special sulor och allt vad det nu är. Min häst tex, Ellington. Han funkar inte alls att träna på vår låga nivå utan skor. Jag hade honom oskodd de första månaderna, (och då hade han gått barfota i tre år dessutom), och han känner sånt obehag och går inte att rida på banan eller på lite grövre underlag. Vi var lite kluvna över hur vi skulle göra. Var det dumt att sko honom? Han har ju bra hovar. Men samtidigt vill jag inte att vi ska vara begränsade eller att Elle ska känna sig obekväm i olika situationer, bara för att vi inte vill sko honom. Vi diskuterade det fram och tillbaka med vår hovslagare, som har både barfota och skodda kunder, och bestämde oss för att prova sko honom. Resultatet var enormt. En helt annan häst! Koncentrationen han får, och precisionen i det vi gör, det är enormt. Därför känner jag, att debatten om barfota, kan gå lite överstyr ibland. Ni har ju rätt i mycket ni säger, men man måste också tänka på att alla hästar, precis som alla människor, inte kan följa samma mall. Alla mår inte bra av samma saker. Min häst mår inte bra av att gå barfota.

Kanske lite osammanhängande inlägg, fick skynda lite här på slutet då jag sitter på lunch och den är snart slut, men jag hoppas ändå att ni förstår min poäng.

Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv: Arthur hade bara halm just när han föddes. Han har annars alltid stått på spån :D



Och om inlägget (kunde såklart inte hålla mig från att kommentera det då jag har barfotahästar, än om du inte bett om någons tankar och tycken ^^). Jag kan hålla med dig. Men om alla hästar fick förutsättningen att vara barfotahäst redan från början så skulle det inte vara lika stort problem. En häst är inte skapt för att bära skor, MEN vi har "förstört" hoven för många hästar så att de ibland kräver skor. Vissa kan idag gå med och vissa utan för att vi har förstört från början.



Sedan har jag också hört att en barfotahäst som ömmar i fötterna av vanligt underlag inte har en fult frisk hov. (Det är klart att en barfotahäst ömmar på grovt underlag, de får ju mer blodcirkulation i hoven och med det bättre känsel när de går barfota) Många menar på att skor oftast klassas som symtombehandling. Man stänger bort problemet med att fixera "den sjuka" hoven med en järnsko så att hästen inte längre ömmar/visar smärta. Men där under ligger en sjuk hov som snart kanske brister.



Men vad ska man göra...? Man vill ju inte att hästen ska behöva ha ont och därför slår man på skor. Men i det naturliga så skulle aldrig en häst med väldigt ömmande fötter överleva. Men i den moderna hästen är inte hoven lika viktig längre (eftersom att det idag är vi människor som styr överlevnaden och aveln för hästen) då kan vi fuska med skor/lindor/liniment. Vi bör satsa mer på hoven, det kommer så mycket bra utifrån den som människan plockat bort...

2012-03-05 @ 19:44:58
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Olivia

Sv: Jo, idag är det ju väldigt ofta så. Och har alltid varit för den moderna hästen. Skulle mina hästar börja gå runt och ömma när de gick på vanligt underlag så skulle ju inte jag vara tjurskalle och ba: "Nehe du, du får minsann gå och lida för här ska vi vara barfota" haha. Men jag är glad att det fungerar för mina och skulle de börja ömma så kommer jag att testa att ha bojjor på dem först. Men skulle inte det fungera och man inte kan rätta till och visa orsaken så blir det ju skor. :)

2012-03-06 @ 08:58:24
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med dig, jag blir också lite kluven när det gäller skor eller inte. Men som du säger, det beror på vad du har för häst. Vissa hästar har lätt för att gå barfota, dom har bra hovar och ömmar inte. Men min ponny jag hade förut kunde knappt stödja på benet om han tappat en sko för han var så öm!

2012-03-08 @ 16:02:02
URL: http://eliiiljaaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0