NH - Natural Horsemanship

Följer en tjej som heter Olivia's blogg, http://vivanolivia.blogg.se/ hon skriver otroligt bra, och nästan enbart om hästar. Jag gillar hennes tänk. Hon har skrivit en del om NH (Natural Horsemanship) och hur hon tränat med sitt sto, och jag blev grymt inspirerad! Gick ju en NH-kurs för en jäkla massa år sen, och har ju sen dess alltid tillämpat en del av det i vardagen. Som det här med att flytta hästen utan att röra vid den, och att gå med löst långt grimskaft. Ellington funkar ju jättebra med allt sånt, och jag har ju dessutom sällan honom uppbunden i stallet om vi är själva. Han går inte förrens jag säger att det är okej. Är vi dock hela gänget så brukar jag fästa honom i ena sidan, bara för säkerhets skull. Han är ju nyfiken herrn, och väldigt kelsjuk! ;P Idag tränade jag för första gången på flera år, och för första gången med Ellington, de 7 lekarna av Pat Parelli. Körde de två första, vänskapsleken och igelkottleken. Vänskapsleken går ut på att jag ska kunna röra Ellington överallt på kroppen, med vilket föremål som helst, utan att han känner obehag eller rädsla. Lätt som en plätt för min stjärna! Han brydde sig inte ett smack om att jag drog en plastpåse under magen, eller ridspöt över öronen, eller till och med en petflaska med kraft i (det skulle ju skramla). Han hade fullt upp med att titta på vad jag gjorde och försöka pussa mig, haha. Igelkottleken går ut på att han ska ge efter för tryck. Jag ska kunna flytta honom sidleds, bakåt, få huvudet upp eller ner osv. Det gick lite sådär med det. Tog ett tag innan han fattade att jag ville att han skulle sänka huvudet när jag gav tryck mellan öronen. Däremot att få upp huvudet var inget problem :) Sen ska man kunna flytta enbart fram- eller bakdel, och det får vi verkligen öva på! Backa och gå framåt utan sträckt grimskaft var inga som helst problem. Perfekt att kunna träna hjärnan och framförallt tilliten, speciellt eftersom Ellington inte får bli varm eller svettig förrens på torsdag. Han har ju fått influensasprutan ;P

Kommentarer
Postat av: Erica

Verkar otroligt vettigt!

2011-11-01 @ 07:31:57
URL: http://ericajson.blogg.se/
Postat av: Olivia

Åh, blir så himla glad om jag/vi kan inspirera folk!!!



Fortsätt som du gör!



Tack för alla fina kommentarer också... Smilar framför skärmen när jag läser dem.

2011-11-03 @ 21:40:08
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0