Lyckliga hästar

Åh, vad våra hästar mår bra idag! Kom till stallet i eftermiddags efter jobbet och möttes av gnägg, hur underbart? De stora hästarna hade fått komma in en sväng för att Nicke skulle sätta in en ny ensilageboll till dem i hagen. Afrodite somnade som vanligt inom 5 min, helt makalös! Det finns många historier att berätta om hur hon somnat, idag till exempel somnade hon ståendes och slog därför huvudet i box gallret. Vi har även varit med om att hon somnat i stallgången, med full utrustning på sig, på typ 2 min, i väntan på att Ellington och jag skulle bli klara. Då fick vi lite panik. Tänk er själva att stå och hålla en häst i tyglarna och känna hur hon somnar och benen viker sig. Haha, det är inte lätt att vara gammal! Iallafall, jag bestämde mig för att skita i att rida i pissvädret (regn och blåst, usch!) och istället tömköra fina herrn. Gick väl sådär idag, Ellington var super taggad och därför lite svår att jobba från marken. Under tiden som jag skrittade av så pratade jag med Misan i telefon, och vi bestämde att hästarna skulle få stå inne i natt. De har ju inget skjul att gå in i som små hästarna har, de har bara skogen. Och var våra hästar glada över detta eller? Gissa själva ;) Jag halmade upp alla boxarna ordentligt och sen utfodrade jag de små liven innan jag körde hem till mamma och åt middag. I vanliga fall brukar Misan sköta kvälls utfodringen, men idag gjorde som sagt jag det. Det är nog bland det mysigaste jag vet, att stå och fixa och greja i stallet och samtidigt höra hur hästarna mumsar i sig middagen. Så himla rogivande! Jag gör ju gärna stallgöra, som att mocka och sopa och fodra och ja, ni vet allt sånt där. Tycker det är så himla bra för själen, jag mår så bra efteråt. I morgon tänkte jag ta en tidig tur i skogen, bara jag och Ellington. Ska bli så himla mysigt. Hoppas vädret är på vår sida!

Jag har fått lite frågor om vårt stall, så tänkte slänga upp lite bilder. Det kommer i två delar, idag får ni se stallet invändigt och en annan dag får ni se utvändigt - ridbanan och vången bl.a. Vi är väldigt bortskämda i vårt stall, med fina ridvägar och banor :)








Här var det boxar innan, men nu ska det bli spolspilta och garage.
Ni får även en glimt av ridbanan.





Vi har en hyfsat stor sadelkammare, välplanerad!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv: Ja hon står "själv" i ponnystallet. Men ponnystallet är liksom inbyggt i storhäststallet. Det som skiljer dem åt är att det är lägre i tak i ponnystallet. Man kan se på någon bild som jag nyligen lagt upp att Ciquitas box syns från storhäststallet. Alla hästar ser och hör alltså varandra då vi alltid har öppen dörr emellan! :)

2011-11-28 @ 11:30:26
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Olivia

Mycket fint stall förresten! Och vilken dröm med en tvättmaskin i stallet!!

2011-11-28 @ 11:30:52
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Erica

Re: Tack va du är snäll!

2011-11-29 @ 05:28:12
URL: http://ericajson.blogg.se/
Postat av: Olivia

Sv: Intressant! Nu brunstar inte vår skäck längre och hon har gnäggat på maten som vanligt idag och ätit rent från marken. Hon blir helt annorlunda under brunstdagar om man jämför med vanliga dagar.. Så det måste ju verkligen ha med brunsten att göra...

2011-11-29 @ 14:09:55
URL: http://vivanolivia.blogg.se/
Postat av: Olivia

Sv: Det är faktiskt RIKTIGT fint i Ratan på vintrarna, och jag har världens största ridbana - havet.



Men ingenting slår Ratan på somrarna... Det kommer bussvis med turister hit. Till och med Kungen, Drottningen och Viktoria besökte Ratan och de mickade ut talet om "sommaridyllen Ratan".

2011-12-02 @ 12:34:09
URL: http://vivanolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0