Den där Ellington..

Vädret höll sig, otroligt nog, så jag fick min långrunda i skogen. Dock vet jag inte om jag vill säga att det var så värst mysigt, då mitt mongo till häst inte alls var inne på samma känsla som mig.. De första 1,5 km ville han bara vända om och gå hem, det är ju läskigt att vara enda hästen på ett fält! (suck) När vi väl kom in skogen så gick det bättre, han slappnade av lite och blev sitt vanliga skogsmulliga-jag = en nöjd Erika. När vi sen kom till kroken där det är tid att välja stigar blev lite oense, Ellington ville ta den korta rundan (mest troligt för att få komma hem så fort så möjligt) och jag ville ta den långa trav och galopp vänliga rundan - jag vann. Efter ungefär 20 min skritt (långa rundan tar ca 1,5h att rida) så blev det plötsligt väldigt läskigt att vara skogen, så då måste man tvärnita och frusta och sen försöka skena hemåt. Tji fick Elle, jag kan hans trix, läser honom långt innan han själv vet vad som händer ;) När han väl lugnat sig och vi kommer in på den bra stigen, bestämmer jag att vi nog ska prova trava lite, sagt och gjort! Gick faktiskt ganska bra, tempot var ju extremt högt, men vafan, något kan jag väl ge honom? :P Travade ca 2 km, helt underbart! Sen kommer där ett skritt parti, fast igår var det ett takt parti.. På hem vägen har vi ett par bra uppförsbackar som jag brukar galoppera i. Laddar för galopp i första men får avbryta då vi får sällskap av två andra pållar = Ellington blåser upp sig, kröker på nacken, höjer svansen och kör piaff (Y). Galopp i nästa backe och det tyckte herrn var super roligt, så roligt att vi var tvugna att försöka bocka, gick sådär i och med att det är en ganska brant backe ;) Haha. Nästan hemma och vi ska skritta nerför en brant backe med en jordvägg på ca 1 m bredvid oss. Min telefon ringer och jag svarar i vanlig ordning. Då får Ellington syn på en cykel och hoppar (!) upp för jordväggen var på vi hamnar mitt i stenparti. Hur vi ska ta oss ner? Ja du, det var nära på att vi inte gjorde det. Ellington fick glida ner för väggen. Börja skritta framåt igen och så är han påväg att göra EXAKT samma sak.. SUCK. 10 min senare är vi hemma, Ellington är genom svettig, till och med PÅ rumpan och öronen.. Jag är också genom svettig och dessutom andfådd. Jag älskar min häst!..

Kommentarer
Postat av: Erica

Att du vågar!

Jag hade varit skiträdd.

2011-12-26 @ 13:55:51
URL: http://ericajson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0