Chambon

Åh, sicket tråkigt väder vi har idag! En jäkla massa regn bara, och jag som hade tänkt att råträna idag. Tror jag får tänka om, för känner jag Ellington rätt så kommer han göra allt för att slippa jobba. Även om han så ska bocka i en halvtimme! Men vem vet, han har ju faktiskt överraskat mig en gång, kanske blir en till? ;P För övrigt är herrn väldigt svår för tillfället. Han har sina "glömske-perioder", dvs, att han glömmer bort hur man går på tygel, eller ställer sig i volten, eller flyttar sig för skänklarna, eller hur man gör en snygg halt, eller hur man galopperar ordentligt med alla fyra benen.. Ja, allt som han någonsin har lärt sig flyger bara bort från huvudet på något konstigt sätt. Behöver jag säga att jag hatar dessa perioderna? Blir så hiskeligt drygt att rida och tålamodet frestas något kupiöst! I onsdags när jag red så satte jag faktiskt på honom chambonen, och ja jag vet, man får egentligen inte rida med chambon, MEN jag kör med den löst och har hela tiden koll på att den inte spänner för mycket för då länger jag den. Det roliga med Ellington är att så fort den kommer på, hade vi egentligen kunnat ta av den igen. Den blir nästintill meningslös, då han håller formen skit bra hela tiden. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, han är som en liten unge i trottsåldern! För att återkomma till chambonen så är den ju ett fantastiskt hjälpmedel, den spänner ju inte åt någonstans på hästen, utan hindrar enbart hästen från att köra upp huvudet för långt. Hästen har alltså fortfarande fri rörlighet åt alla håll utom uppåt. Chambonen hjälper till att få hästens huvud framåt, nedåt och på så vis trampar under sig bättre och får upp ryggen. Perfekt att ha på unghästar vid longering eller på hästar som att stått avställda en längre tid. Eller på hästar som har "glömske-perioder" ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0