men jag tänker fan sätta mig emot det!

- hon har sådär rispig röst alltid
- har hon lösbröst?


ja, gubben han hör bara vad han vill höra & inget annat!

jag börjar tröttna på att folk tror att man kan
bete sig hur som helst i en blomsteraffär.
som att komma in & skrika tvärs över hela butiken "hur dags stänger ni idag?"
eller "se, jag tar dessa två buntarna tulpaner, här är 100 spänn" fast att jag redan
står med en annan kund. det är bara två väldigt enstaka exempel.
men inte fan går man in på ica, h&m eller apoteket & beter sig hur som helst.
nej då! där ställer man sig i kön som vilken annan normal människa som helst,
svär gör dem säkert, men inte fan slänger man fram en tjuga till någon i personalen
"se, här är tre äpplen, här har du tjugo spänn"
men vad är det då som gör att folk tycker att det är okej att bete sig
såhär i blomsteraffärerna? kanske att vi tillåter det.
men jag tänker fan sätta mig emot det!
jag ska inte svara när kunderna skriker över butiken,
jag ska säga nej, jag måste be dig vänta, det är inte såhär det går till.
fast mest troligt kommer jag väl inte få sätta mig emot.
då får jag väl en avhysning av cheferna, "kunder är kunder, behandla dem väl. för pengar är pengar"
men jag ska försöka iallafall, & kunderna kommer säkerligen gå i taket!

jag tittar på ett program på svt1, ett UR program,
om kvinnors omskärning. detta är en kvinna som är uppväxt med
denna kulturen, som försöker bekämpa omskärningen, som pratar om det.
om hur hon en dag plötsligt förstod, att omskärningen
enbart handlar om kvinnans njutning. kvinnorna omskärs för att
de inte ska kunna känna njutning av sex. hon berättade att hon frågat
en äldre "vis" man om omskärningen, han svarade
- vi gör det för att kvinnorna inte ska bli galna
det vill säga att dem inte ska kunna riktigt njuta av sex.
hur sjukt? dessa män är polygama (mång gifte) & byter fru för
att få bra sex hela tiden, då de äldre "tröttnar". så det är alltså
helt okej för männen att njuta av sex, men inte för kvinnan.
som hon sa - vi kvinnor är enbart objekt för dessa män
& jag kan inte annat än hålla med henne & hoppas hon
& lagen som infördes i Kenya 2001 (flickor får inte längre omskäras)
får detta folket att förstå vad dem gör. får någon att se till att lagen följs,
vilket den tydligen inte gör. men jag hoppas. för fy fan att tvingas bli omskuren,
speciellt i vuxen ålder..


Kommentarer
Postat av: Erica

Dom uppför sig precis likadant i mataffären. Jag jobbar i en ICA-butik. Man upphör inte att förvånas!

2009-02-23 @ 09:49:29
URL: http://ericajson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0